Lelystad Airport gaat een jaar later open vanwege de coronacrisis. Het kabinet zet nu in op een opening in november 2021.
De Flevolandse luchthaven moet vakantievluchten opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is.
De opening is nu al vier keer uitgesteld door gedoe over vliegroutes en de gevolgen voor natuur en milieu.
Het kabinet heeft opnieuw fouten gemaakt met stikstofberekeningen, blijkt uit een rapport dat dinsdag is verschenen.
De opening van Lelystad Airport wordt uitgesteld tot november volgend jaar. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer.
Door de coronacrisis is het niet nodig dat de luchthaven, die vakantieverkeer van Schiphol moet gaan overnemen, nog dit jaar opengaat.
Door alle maatregelen om verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan is het vliegverkeer wereldwijd drastisch verminderd. Schiphol wordt deels gebruikt als parkeerplaats voor vliegtuigen die aan de grond worden gehouden. Daardoor zal van “overloop” dit jaar zeker geen sprake zijn, aldus Van Nieuwenhuizen.
Het kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De Amsterdamse luchthaven zit dicht tegen de capaciteitsgrenzen aan die in 2008 met omwonenden zijn afgesproken om geluidshinder binnen de perken te houden.
Lelystad Airport zou aanvankelijk in april 2018 de deuren openen als luchthaven voor met name vakantieverkeer, maar budgetmaatschappijen en vakantievliegers toonden niet direct veel enthousiasme. Toen bleek dat de vluchten naar en van het vliegveld lang relatief laag moesten blijven vliegen vanwege afspraken over de indeling van het luchtruim kwam er veel weerstand van bewoners in omliggende provincies. Die deden vervolgens onderzoek naar milieu- en geluidsrapportages die niet bleken te kloppen.
Opnieuw fouten in de berekeningen over stikstofuitstoot
Van Nieuwenhuizen stuurde er tot dusver op aan dat Lelystad Airport uiterlijk dit najaar alsnog open zou gaan, zoals ook afgesproken in het regeerakkoord. Maar een gelopen koers was dat allerminst. Niet alleen de linkse oppositie maar ook de coalitiepartijen D66 en ChristenUnie zijn nog altijd zeer kritisch.
Die kritiek betreft vooral de effecten van de luchthaven op de natuur. Dinsdag bracht de Commissie voor de milieueffectrapportage (mer) naar buiten dat ze de stikstofneerslag door het vliegveld in eerdere berekeningen heeft onderschat. Deze ligt iets hoger dan de grens waarboven een natuurvergunning nodig is, aldus de Commissie mer en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.
Ze concluderen dat de stikstofneerslag op de Veluwe, een beschermd natuurgebied, te laag is berekend omdat er onterecht is aangenomen dat uitlaatgassen van vliegtuigen opstijgen door verbrandingswarmte. Het ministerie moet daarom opnieuw de gevolgen van de stikstofuitstoot onderzoeken.
Als je de Kamerbrief hééél goed leest, ontdek je dat uitstel #LelystadAirport misschien toch ook wel een beetje (of een beetje veel) te maken heeft met foute stikstofberekening en benodigde natuurvergunning, en niet alleen met de coronacrisis pic.twitter.com/M7Zts4bpcX
— Mark Duursma (@markduursma) March 31, 2020
Eind vorig jaar werd al bekend dat Lelystad Airport een natuurvergunning nodig heeft, voordat het vliegveld in gebruik genomen kan worden voor vakantievliegverkeer. Ingenieur Leon Adegeest toonde toen aan dat er fouten zaten in het nieuwste milieurapport voor het vakantievliegveld. Volgens dat rapport zou de uitstoot van de vliegtuigen toenemen, terwijl de stikstofneerslag juist zou dalen. De ingenieur ontdekte bij narekenen een invoerfout.
Actiegroepen zagen nieuw uitstel Lelystad Airport al aankomen
De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) zagen opnieuw uitstel van de opening van Lelystad Airport wel aankomen. "Door de stikstofproblemen was het al vrijwel onmogelijk dat het vakantievliegveld dit jaar nog zou kunnen openen", aldus een woordvoerder dinsdag.
In SATL werken achttien actiegroepen tegen de opening van Lelystad Airport samen. De actievoerders zijn "ontzettend blij" dat het nu weer ruim een jaar langer gaat duren voordat er vakantievluchten laag over kwetsbare natuurgebieden gaan vliegen. "En dan is het al bijna 2023. In dat jaar wordt het luchtruim opnieuw ingedeeld, waardoor vliegtuigen niet zo laag van en naar Lelystad hoeven te vliegen. Het lijkt ons verstandig om een eventuele opening nu maar door te schuiven naar 2023", aldus Jaap Kloosterziel van Red de Veluwe.
De actiegroepen zijn boos dat het ministerie dinsdag voor de derde keer moest toegeven dat gebruikte cijfers niet kloppen. De stikstofuitstoot boven de Veluwe blijkt groter dan eerder aan de Kamer was meegedeeld. SATL zegt dat begin dit jaar al te hebben aangetoond. "Er is weer gesjoemeld in het voordeel van het vliegveld en in het nadeel van de burgers. De minister moet nu echt komen uitleggen hoe dat elke keer kan gebeuren."
Lelystad Airport wil snel politiek besluit
De directeur van Lelystad Airport, Hanne Buis, wil dat er zo snel mogelijk een politiek besluit komt over de opening van de luchthaven in Flevoland. "Daarmee wordt perspectief aan de luchtvaart en aan de regio gegeven. Lelystad Airport is begonnen met de aanvraag van de benodigde vergunning."
"Er is in de afgelopen jaren keihard gewerkt om de luchthaven gereed te krijgen voor openstelling", zegt Buis. "Dat is gelukt, mede dankzij de goede samenwerking met alle partners én de regio. De coronacrisis en de grote economische onzekerheid zijn natuurlijk voor veel mensen de grootste zorg. Het is van het grootste belang dat de politieke besluitvorming in de Tweede Kamer nu zo snel mogelijk wordt afgerond."
Volgens natuurorganisaties Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland moet er een streep door Lelystad Airport. "Laat uitstel ditmaal afstel zijn. Een extra vliegveld openen midden in de klimaatcrisis is gekkenwerk", laten de organisaties gezamenlijk weten.